Alegerea afacerii potrivite
Vrei să-ţi porneşti propria afacere? Aceste linii directoare îţi vor fi utile în recunoaşterea oportunităţilor care ţi se deschid şi atingerea obiectivelor tale.
de Gabriel Moldovan
CEO RRVBIUM hr
Alegerea afacerii potrivite ŢIE
Citesc mailuri în care tineri întreprinzători întreabă: “Dispun de suma X, în ce afacere mă sfătuiţi să investesc?”. Pentru a identifica tipul de afacere care ţi se potriveşte, începe cu ceea ce ştii. Dacă ai petrecut ultimii 4 ani învăţând despre contabilitate sau hobby-ul tău este construirea unor trenuleţe de lemn, de ce nu iei în vedere respectiva experienţă pe care o ai şi să o transformi într-o afacere de succes? Priveşte în jurul tău: există nevoi pe care TU le-ai putea satisface? Sunt lucruri pe care TU le-ai putea face mai bine? Dacă e aşa, atunci poate tocmai eşti pe punctul de a pune bazele unei afaceri profitabile.
Fă ceea ce îţi place, ceea ce iubeşti, ceea ce te pasionează
Este vital să începi o afacere pe care îţi face placere să o conduci. Mulţi oameni încep afaceri urmărind un gând obsesiv: “SĂ MĂ ÎMBOGĂŢESC”. Atunci când am pus bazele RRVBIUM hr, iniţial şi eu mă gândeam să scot profit cât mai repede, sau cu alte cuvinte “să mă îmbogăţesc”. Mi-am dat seama însa că lucrul la care mă pricep cel mai bine şi pe care îl fac cu plăcere este lucrul cu oamenii. Să porneşti afacerea ta, presupune mult sacrificiu dar si multe împliniri pentru că ceea ce faci - faci cu pasiune. Când mai am câte un moment de respiro şi privesc în urmă, îmi dau seama cât de inspirată a fost alegerea mea de a nu-mi deschide un magazin IT de exemplu sau un atelier auto. Imaginează-ţi că lucrezi într-un loc pe care îl urăşti dar eşti plătit regeşte. Aşa e şi cu afacerea ta, atunci când nu-ţi place ce faci, în loc să fie o recompensă… devine o pedeapsă.
Nu trebuie să reinventezi roata, dar poţi să o faci mai bună
Din discuţiile cu diferiţi prieteni am desprins o idee: pentru a începe o afacere trebuie să ai o idee nouă, de succes. Părerea mea personală, verificată în practică, este că o afacere nu se naşte din inovaţie, ci din necesitate. Cum am spus mai devreme, priveşte în jur… sunt lucruri pe care tu le-ai putea îmbunătăţi? Sunt nevoi cărora le-ai putea răspunde? Sunt lucruri de care alţii au nevoie iar tu le-ai putea realiza?
Concentrează-te pe un serviciu sau produs
Îmi vine în minte o întâmplare. Terminasem facultatea şi am mers în vizită la nişte prieteni. Acolo am întâlnit un domn care s-a arătat interesat de subsemnatul, în momentul în care am spus că obiectivul meu profesional este o carieră în Resurse Umane. După mai multe discuţii, tratative, negocieri… mi-a dat o carte de vizită şi mi-a spus să-l sun în câteva zile ca să stabilim o întâlnire. Eram bucuros. Apoi am studiat cartea de vizită. Pe un carton alb, plastifiat, scria: recrutare & selecţie, comerţ en-gros, materiale de construcţii. Mesajul pe care mi-l transmitea era “vreau să fac bani şi fac de toate”. Mulţi antreprenori încearcă să ofere totul, la toată lumea. În cazul acesta, calitatea produsului cam are de suferit, mai ales dacă este o firmă la început de drum.
O întrebare pentru tine: personal, ai pune un grădinar să-ţi angajeze directorul administrativ? Cred că ai prins ideea. Concentrează-te pe o nişă şi încearcă să ajungi expert în ceea ce faci!
În situaţia în care te gândeşti la o franciză, studiază cu atenţie contractul. Sunt tot felul de clauze care pot să nu te avantajeze. Vorbeşte cu alţi patroni care au luat franciza respectivă. Sunt mulţumiţi?
Tu cu ce eşti diferit de competiţie?
Dacă piaţa locală de afaceri este saturată cu firme care fac cam ceea ce faci tu, şansele de eşec sunt destul de mari. Este necesar să faci ceva diferit pentru a te diferenţia de mulţime. Îţi voi da un exemplu: ia o foaie de hârtie şi un creion. Acum desenează multe cerculeţe, până umpli foaia. Ceea ce obţii reprezintă piaţa locală de afaceri. Acum umple un cerculeţ şi transformă-l într-o bulină neagră. Asta eşti tu cu un produs diferit. Priveşte foaia. Ce îţi atrage atenţia?
Graba strică treaba
Gândeşte-te la a începe o afacere ca la un serviciu part-time în timp ce ai job-ul curent. Mai mult de atât, vorbeşte cu toţi cei pe care îi cunoşti. Vorbeşte despre produsul pe care îl vei oferi. Cere păreri. Ar plăti pentru ceea ce tu oferi?
Gabriel Moldovan este Director Executiv la RRVBIUM hr, Speaker şi Trainer pe teme de Antreprenoriat, Leadership şi Planificare Strategica. Mai multe despre proiectele şi serviciile RRVBIUM hr la www.rrvbium.ro
© 2006 Moldovan Gabriel. Toate drepturile rezervate.
|